Velkommen til Sophienborg Høj. Vi har her samlet informationer til dig, som er relevant for dig at vide, når du flytter ind.
Du kan også til enhver tid se vores aktuelle husorden på her, hvor du finder information om affald, cykler, beboerklager mv.
Vicevært og kontor
Viceværten træffes på hverdage kl. 8.00 – 9.00 på tlf. 60 29 96 68. Uden for dette tidsrum, kan der lægges besked på telefonsvareren. Der kan altid foretages elektronisk henvendelse på mailadresse [email protected], hvilket foretrækkes, såfremt der ikke er tale om et akut problem.
Administrationen træffes på telefon 36 70 45 30 hverdage mellem kl. 10.00 – 14.00.
Akut hjælp
Hvis du har brug for hjælp uden for normal arbejdstid, og det ikke kan vente til næste dag, kan du forsøge at kontakte viceværten. Er han ikke til at træffe, kontaktes administrationen på tlf. 60 29 96 67. Bemærk, at det skal være alvorlige problemer, fx vandskader, brand, eller andre kritiske situationer. Et løbende toilet er for eksempel ikke en akut situation – så lukker du for vandet og kontakter viceværten næste hverdag. Se herunder hvordan du lukker for vandet.
Tilmelding til elselskab
Hvis du ikke har givet os fuldmagt til at tilmelde dig hos et elselskab, skal du huske selv straks at tilmelde dig. Du har frit valg af elselskab, vi kan dog ikke anbefale Modstrøm.
Fejl og mangler
Du har 14 dage til at indrapportere fejl og mangler. Du indrapporterer fejl og mangler via det link du har modtaget sammen med din indflytningsrapport. Det er din garanti for, at når du engang flytter, så skal du ikke betale for fejl og mangler, der allerede var i boligen, da du flyttede ind. Når du har indrapporteret fejl og mangler og disse er blevet gennemgået, vil du igen modtage en mail med et link, hvor du kan se vores svar på dine fejl og mangler.
Praktisk information
Hårde hvidevarer
Ved fejl på hårde hvidevarer, kontakt Byens Lys, Slangerup, tlf. 48 18 89 15. Bliver der brugt andet firma, kan vi ikke garantere, at vi dækker regningen. Ved bestilling af montør, husk da at have navn og type på produktet klar. Ved fejl på emhætte, kontakt viceværten. Hvis fejlen er selvforskyldt eller skyldes forkert brug, hæfter lejer selv for reparationen.
Husk at afløb og filtre jævnligt skal renses.
Løbende toilet
Sørg for at reagere på problemet omgående. Et løbende toilet kan hurtigt koste mange penge. Tryk forsigtigt på skyl et par gange hurtigt efter hinanden. Løser dette ikke problemet, skal der lukkes for vandet og viceværten skal derefter kontaktes inden for normal arbejdstid. Det er muligt at lukke for vandet udelukkende til toilettet – se beskrivelse herunder. Alternativt kan du lukke for vandet til badeværelset eller til hele lejligheden som beskrevet nedenfor. Hvis du ikke selv kan lukke for nogle af lukkehanerne, så spørg naboerne om hjælp. Det er ikke muligt at få besøg af en VVS’er ude for almindelig arbejdstid pga. et løbende toilet.
Sådan lukker du for vandet
Lukkehaner
Bag den lille luge i køkkenet er der placeret lukkehaner til det kolde og varme vand på badeværelset. Dem skal du bruge hvis du skal lukke for vandet på badeværelset – det gælder også vandet til vaskemaskinen.
I varmeskabet i gangen lukker du for vandet til hele lejligheden f.eks. i tilfælde af en vandskade. Under den runde vandmåler er der placeret en sort ventil. Det er den du skal dreje på for at lukke for vandet.
Det er vigtigt at du jævnligt motionerer lukkehanerne, og sikrer at de kan drejes. Ellers risikerer du, den dag uheldet er ude, ikke at kunne lukke for vandet og det kan blive dyrt.
Ventilation
I stue og værelse(r) er der placeret friskluftventiler, som sikrer tilførsel af frisk luft til lejligheden. For at sikre et godt atmosfærisk indeklima suges der konstant luft ud via badeværelsets udsugning samt køkkenets emhætte. Udsugningen foregår centralt på taget, hvor lejlighederne er koblet på samme anlæg. Derfor skal hver lejlighed ALTID holde mindst en friskluftventil åben, også når man ikke er hjemme, ellers vil andre beboere få for meget luft igennem deres lejligheder, hvilket resulterer i træk-og støjgener. Emhætten er ”passiv” idet den er koblet til det centrale udsugningsanlæg og har derfor ikke sin egen motor. Når man tænder for emhætten, åbnes der op for spjældet i ca. 1 time.
Fyrværkeri
Fyrværkeri må ikke afbrændes i eller fra bygningerne. Afskudt fyrværkeri skal samles i affaldssække og afleveres til viceværten efter aftale.
Fugtalarm
I bunden af skabet i gangen er der placeret en fugtalarm. Alarmen vil udsende en hyletone hvis der kommer fugt i skabet, som følge af f.eks. utætte rør. Det er derfor vigtigt, at du ikke flytter den.
Fugtalarmen drives af et batteri. Når batteriet skal skiftes vil alarmen udsende “bip-bip” lyde som indikation på at batteriet skal skiftes. Kontakt viceværten for at få nyt batteri til alarmen.
Kælder
Der er kælderrum under blok 1 og 3. Det er kun muligt at få adgang til kælderen i tidsrummet mellem kl. 6.00 og 23.00, og for at komme ind skal du benytte den udleverede nøglebrik.
TV og internet
Det er stik til internet og tv i lejligheden. Der er ingen fælles signalforsyning og du skal derfor selv bestille hos den leverandør du ønsker at benytte.
Hjertestarter
Der er placeret hjertestarter ved viceværtens skur mellem blok 3 og 4.
Forsikring
Ved tyveri, brand, vandskade eller lignende uheld er det vigtigt at være forsikret, så du kan få erstatning. Sørg for at have en indboforsikring. Ejendommens forsikring dækker glas og kumme.